Renault o nových pohonných jednotkách

Renault prostřednictvím zástupce ředitele Renault Sport F1 Roba Whita zveřejnil několik dalších podrobností o připravovaných motorech. Tady je shrnutí s komentářem (vyznačen šedě):

1. Pro vybrané stacionární součásti byly opět povoleny hořčíkové slitiny (momentálně zakázány), aby se snížila celková hmotnost pohonné jednotky (pravidly dáno min. 155 kg). Pro blok a hlavu je ale předpokládána volba hliníkových slitin.

Aktuálně je minimální hmotnost 95 kg, ale jen pro spalovací motor. Pohonnou jednotku ve smyslu nových pravidel by dnes tvořil motor a KERS – dohromady cca 120 kg. I za předpokladu, že nová pohonná jednotka bude mít stejný výkon jako ta dosavadní (ve skutečnosti spíš nižší, navíc maximum klesne po vybití baterií) se tedy poměr výkonu a hmotnosti podstatně zhorší. A to by se staršímu motoru dalo navíc přičíst k dobru, že hořčíkové slitiny povolené nemá a na minimální hmotnost se dovažuje.

Tento posun je dán především použitím baterií a je otázka, jestli vůbec bude někdo mít maximální povolenou kapacitu 4 MJ. Pokud mají ty dnešní kapacitu okolo 600 kJ (kapacita přesahuje limit 400 kJ na kolo kvůli dvojitému použití v kvalifikaci) a hmotnost odhadneme třeba na 14 kg (25 kg na systém – 7 kg elektromotor – 4 kg řídicí jednotka a vedení), měly by odpovídající baterie s kapacitou 4 MJ hmotnost kolem 90 kg.

2. Pravidla sice dovolují, aby motory točily až 15 000 ot/min, ale ve skutečnosti se kvůli předepsanému průběhu průtoku paliva bude maximum pohybovat okolo 12 000 ot/min za účelem snížení třecích ztrát.

závislost průtoku paliva na otáčkách daná pravidly

Průtok paliva si lze představit jako množství energie, která putuje do motoru. Protože nad 10 500 ot/min už povolený průtok zůstává konstantní, ale ztráty s otáčkami rostou, teoreticky dostupný výkon za touto hranicí klesá. Při nastavení omezovače právě na 10 500 ot/min by sice mohl být maximální výkon ještě vyšší, ale při řazení by docházelo k jeho většímu poklesu. Zmíněných 12 000 bude pravděpodobně kompromisem mezi těmito faktory.

3. Přímé vstřikování sice přinese určitou podobnost s aktuálním trendem v automobilovém průmyslu, ale motory F1 se narozdíl od těch sériových asi 70 % času provozují při plném zatížení. Oproti sériovým motorům se nebude palivo používat v takové míře jako chladicí médium.

Jednou z hlavních, nebo dokonce hlavní výhodou přímého vstřikování je možnost vrstvení směsi ve válci, kdy se při částečných zatíženích vytváří bohatější směs u svíčky a s rostoucí vzdáleností tato bohatost klesá – díky tomu se ve výsledku spaluje poměrně chudá směs a snižuje se tak spotřeba paliva. Průvodním jevem je ovšem také snížení výkonu, takže v F1, kde je cílem dosáhnout co nejvyššího výkonu a zatížení je převážně maximální, přímé vstřikování zřejmě nebude mít takový význam.

4. Osa turbodmychadla se nemůže přiliš odchýlit od osy klikové hřídele, takže možné varianty jeho umístění jsou jen dvě: před a za motorem. Výfuky ale musí být vzadu, takže je nepravděpodobné, že by někdo dával turbo před motor.

Znázornění předpokládaného rozložení komponent je na obrázku – jde ale jen o ilustraci, nikoli o reálnou podobu motoru. Jak je vidět, sání nahoře přivádí vzduch do kompresoru torbodmychadla za motorem, z nějž je dále veden do mezichladiče před motorem a teprve poté do airboxu. Umístění mezichladiče bude ale ve skutečnosti asi trochu jiné, takto blízko před motorem by měl velký odpor vzduchu.

5. Plnicí tlaky se budou pohybovat okolo 2 až 3 barů, teplota nasáváného vzduchu na výstupu z kompresoru tím vystoupí na cca 140 až 150 °C. Pro zvýšení tepelné účinnosti a zabránění samovznícení paliva ve válcích bude proto použit mezichladič stlačeného vzduchu – to také znamená, že na karoserii se objeví další vstupní otvor pro přívod vzduchu k mezichladiči a zatímco motoráři ho budou chtít co nejvíce zvětšit, aerodynamici budou mít přesně opačnou potřebu.

Pro srovnání: plnicí tlaky v 80. letech dosahovaly před omezením i přes 5 barů pro kvalifikaci a přes 3 bary v závodech. Postupně byly omezovány na 4 bary v roce 1987 (např. Honda RA167E: max. výkon 1010 koní) a 2,5 baru v roce 1988 (Honda RA168E: max. výkon 685 koní).

RA168E se bude hodit jako reference i později, až budeme o nových motorech vědět víc. Šlo totiž o 1,5l šestiválec do V, s už uvedeným plnicím tlakem 2,5 baru. V „šetřícím“ režimu měl výkon maximální hodnotu 620 koní ve 12 500 ot/min, přičemž okamžitá spotřeba činila cca 130 kg/h. Tedy o 30 kg/h více, než u nových motorů – pro ně zatím neznáme výkonové parametry, ale pokud má výkon složený s novým KERS dosahovat dnešní úrovně, měl by spalovací motor mít až 600 koní.

Co se týká mezichladiče, je logika jasná: větší ochlazení stlačeného vzduchu -> vyšší výkon, ale i potřeba přivádět více vzduchu zvnějšku, tedy vyšší aerodynamický odpor.

6. Turboefekt (prodleva mezi otevřením škrticí klapky a nárůstem výkonu způsobená setrvačností turba) bude možné potlačit hned několika způsoby: automatickou krátkodobou dodávkou výkonu z elektromotoru pro kinetickou energii (dnešní KERS) nebo rychlejším roztočením turba pomocí elektromotoru pro tepelnou energii (přídavný elektromotor napojený na turbínu ve výfukovém potrubí, který může také ukládat energii do baterií, nebo ji naopak brát a roztáčet tak turbodmychadlo).

Tyto možnosti budou na nových pohonech jednou z nejzajímavějších věcí. Možná se hodí říct, že popsané strategie moc neodpovídají pravidlům pro rok 2014 zveřejněným v minulém roce, takže se dá usoudit, že v nich mezitím došlo ke změnám, o kterých nevíme.

7. U obou metod rekuperace energie (kinetické a tepelné) bude potřeba průběžně měnit směřování energie – nejefektivnější z hlediska ztrát je její okamžité využití, ale pro nejlepší čas na kolo může být někdy lepší část energie ztratit nabíjením a vybíjením baterií a využít ji ve strategicky vhodnější moment.

8. V kvalifikaci bude možné využít všechny zdroje (palivo i baterie) naplno, ale v závodě bude zapotřebí je omezit, protože maximální povolené množství paliva na závod by nemuselo stačit na dojetí do cíle a z baterií jde během jednoho kola vzít více energie, než do nich dodat.

Rozdíl mezi kvalifikační a závodní rychlostí by tím měl ještě více narůst. Snižovat ho bude aspoň menší hmotnost paliva, se kterou auta budou startovat.

Racecar Engineering

8 007 komentářů to “Renault o nových pohonných jednotkách”

  1. rock Says:

    x-o říká: 6.4.2014 v 01:25:

    „Proč by rychlejší mělo znamenat zábavnější?“

    První důvod: optický. Vždycky mne fascinovala absurdní rychlost průjezdu šikanami (třeba průjezd okolo bazénu v Monaku působil až dojmem zrychleného záběru). Naopak maximální rychlost a lepší zrychlení mi opticky moc neříká, 320 vs 340 v TV nepoznám vůbec a naživo – možná, ale jen v přímém srovnání. Ale tady uznávám, že pokud si budu moci vychutnávat neklid současných aut, budu mít pocit, že jsou na hraně, tak vyměním jeden požitek za druhý a bude to OK.

    Druhý důvod, možná zásadnější než první: principielní. Disciplína se prostě MUSÍ zrychlovat / zlepšovat (nebo alespoň zůstávat ne předchozích hodnotách při stížení podmínek). Pokud se tak neděje, mám pocit úpadku a pořád mi v hlavě reje, že před pár lety byli o 5s rychlejší a kam ten svět spěje :-). Já vím, tohle je jen v hlavě, ale je to hodně neodbytný pocit.

  2. taurus Says:

    Pěnkné. Mercedes iná liga, zvyšok pomerne vyrovnane. Gratulácia FI! Už od tréningov boli rýchli. Mec a Fer v perdeli….

  3. padadu Says:

    nojo, peknej kopanec Pereze do zadnice McLarenu 🙂 ale preju mu to, dneska byl vybornej.
    Kevin po tom vzletu pekne tvrde pristal… snad se oklepe, takto by mu ta kariera v McLarenu mohla zhasnout po vzoru Pereze.
    McLaren se drzel, ale v zaveru teda tezce vysumel… Pane Dennisi, trochu jste utichl. No dobre, dobre, mame pockat par zavodu, ale mam obavu… McLaran s Ferrari abychom pomalu posuzovali jako stred pole 🙂
    U Mercedesu skvelej souboj, u Willis taky, Jarda pekne sfoukl Vettela, FI taky slusny… konecne zas poradny souboje tymovych kolegu, stacilo si postezovat a mame to tu 🙂
    Jsem rad, ze vyhral Lewis, musi jit za druhym titulem, ale Nico bude tezkej souper. Mercedes se nam letos bude starat o zabavu, meli bychom se rozdeit na Lewisove a Nicovce. Ostatni tam budou jen jako zbytek sveta. Tohle je snad jeste vic dominantni nez Red Bull… oni spolu tak tvrde bojujou a za par kol maj 20 vterin naskok… tady by se mohla zrodit totalni dominance v podobe vyher vsech zavodu sezony… bude to jen otazkou spolehlivosti a pripadnych nehod.
    A nebo pan Blabolo vyjedna nejaky zpusob, jak je pribrzdit? A procze se s tema vrchnostma setka jen Blabolo a zadny jiny zastupce tymu? Nebudou se tam rozdavat nejaky specialni bonusky?

  4. taurus Says:

    Monte roky vykrikoval, ze je F1 len o aerodynamike a to vraj nie je správne, že Ferko nemá priestor ukázať svoje prednosti pri vývoji motora a podobne. Keď túto šancu dostali, vyrobili asi najhorší, vraj aj najťažší motor. Gratulujem!

  5. cern0ch Says:

    pěknej závod, pěknej…škoda, že to Meds nenechali dozávodit až do konce…

    Marmeláda trochu mimoň….

    Ričí má oproti Qíkoj ajfr, nenudí…

    Rudí k smíchu

    Naši tam dnes taky byli?

  6. ICEman Says:

    Dnes to Pastor proste opäť všetkým ukázal 😀 Škoda Gombíka keby nebolo SC bolo by z toho asi 5-6 miesto… Daniel sa ukázal ako ten lepší z dvojice RB len tak ďalej 🙂

  7. fifo2011 Says:

    x-o říká:
    6.4.2014 v 01:25

    Kde vidíš rozdíl oproti minulým sezónám? Pneumatiky jsou odolnější, palivo se třeba v Malajsii absolutně neřešilo – i jezdci, kteří v úvodu ušetřili, ho později nevyužili, zkrátka šetření nebylo na pořadu dne a na většině tratí ani nebude. A jak pozoruješ, že někdo šetří motor? Já to třeba ještě nepoznal.

    No nemyslel som tuto sezonu v porovnani s poslednou napr. Myslel som vseobecny trend. Ked zoberieme gumy, tak odkedy prislo pirelli tak sa na ne proste musi davat pozor. To iste palivo. Kedysi stacilo dotankovat, odkedy sa netankuje, spotreba paliva stupla na vyzname. Setrenie motora ? Z komentov inzinierov.

  8. fifo2011 Says:

    padadu říká:
    6.4.2014 v 20:26

    dobry posteh. trocha si v mercedese za zavodili a po par kolach bol 20 sec naskok. Presne tolko sa nadavalo na dominanciu RB a je tu este vacsia dominancia mercedesu.
    Kazdopadne ten motor mercedesu to je nieco. Ma to vykon, spolahlivost, neni nenazrany, nepotebuje extra chladiace otvory…
    Ten titul im za to prajem. Zasluzia si ho.
    Zaujmave ako kazdy hovoril pred sezonou, ze mercedes bude mat najlepsiu pohonnu jednotku. a ono to vyslo.
    Z prvych 8 aut bolo 6 na mercedese. Ej mat to tak v nasom aute …..

    Mclaren sklamanie. Som cakal ze budu lidrami mercedesovych motorov po tovarenskej znacke, a ono sa mi to nejak rozplyva….

    taurus říká:
    6.4.2014 v 20:39

    🙂 povedane diplomaticky motory ferrari a renault maju priestor na zlepsenie….

  9. padadu Says:

    fifo2011 říká:
    6.4.2014 v 22:19
    Pro me je McLaren taky zklamanim. Vypadali tak dobre pred zacatkem sezony, jeste ta australie, ktera jim tak nejak vzdycky sedi, to umocnila a ted vypadaj zas neslane nemastne. Je to sice o hodne lepsi nez loni, ale zase to bude takovy placani maximalne o treti misto v PK… no ale uvidime, treba ve vyvoji poskoci o vetsi skok nez ostatni… ale uz jim tak neverim jako driv 🙂 Ale asi jeste vic zklamany bych byl jako fanda ferrari, tak to me jediny tesi 🙂 Rudi by taky meli zacit hodne prekopavat, uz i ten Alonso pusobi nejak odevzdane… ten se ze smlouvy vykoupi, tam je proste ponorka a nova era motoru je zas pohrbiva. Neni divu, ze Monte se zoufale snazi predelat F1 k obrazu svemu. Tem, zda se, pomuzou jedine pravidla usita na miru, ale usita az po predsezonnich testech 🙂
    Co se tyka toho Mercedesu, alespon oproti dominanci RB tam jsou dva vyrovnani a vcelku sympaticti piloti, co nam ukazou jeste spoustu peknyho zavodeni… tak by to nemusela byt zas takova nuda. Snad je tym necha ferove zavodit, kdyz si to muzou dovolit. Takze fandeme Lewisovi nebo Nicovi a uzijme si to. Mozna se dockame nekdejsich souboju Senna vs. Prost, ikdyz neverim, ze by jim bylo dovoleno a ze by si sami dovolili jit tak pres mrtvoly, jako ti dva tenkrat. To by musel v Mercedesu zavodit Alonso, ten by si Prosta klidne zahrat mohl a mozna by byl i dokonale vernej, vernejsi nez Bruhl v roli Laudy 🙂

  10. rock Says:

    fifo2011 říká: 6.4.2014 v 22:19:

    „povedane diplomaticky motory ferrari a renault maju priestor na zlepsenie….“

    lol
    Tohle mi nedělej, zvláště ne u snídaně při popíjení kafe 😉

  11. rock Says:

    Tak jo, no, hezky se na to koukalo.

    – Hulkenberg může být (zatím) rád, že o něj Renault, Ferrari ani McLaren neprojevili zájem
    – Force India po třech závodech na DRUHÉM místě v PK. Btw Force India zvládla všechny čtyři pitstopy v časech 2.5-2.8s. Tady už definitivně je novej profi tým, se kterým je potřeba počítat
    – Rosbergova strategie: připadalo mi divný ho nechat na trati dýl (když na nových pneu všichni zřetelně zrychlovali) v okamžiku, kdy intenzivně útočil na Hamiltona. Skoro bych řekl, že kdyby Rosberga povolali do boxů o kolo dříve než Hama, tak je vymalováno. btw Lewis vyvážel Nica opravdu nekompromisně mimo trať…
    – třízastávková strategie byl průšvih a byl by možná ještě větší nebýt safety caru. Red Bullové a Force Indie na tom vydělali, co se dalo. Williamsy a Ferrari prodělali kalhoty
    – což mi připomíná, že Ferrari na tom sice reálně byly líp, než nakonec skončily, ale ne o moc. Force Indie okolo Alonsa prolítly rozdílem třídy a Williamsy by je taky dostaly. Ale alespoň s Red Bully si Alonso zabojovat mohl (Raikkonen nikoliv)
    – v jednu chvíli pořadí srovnané 2 Mercedesy, 2 Williamsy, 2 Force India, 2 Ferrari. Až na konci sezóny bossové zatrhnou vnitrotýmové souboje, budeme mít po ptákách 🙂

  12. rock Says:

    – často se zastávám Maldonada, ale že by mi to ulehčoval, to se říct nedá…
    – Saubery totálně v háji, už bojují jenom s Marussiemi a Caty. A Renault na tom není o moc líp…

  13. speed Says:

    Je dobře že se ricciardovi daří což se nedá říct o renaultu a ferrari přesto mi přijde podezřelý pokles u rb vettela poté chybě ve třetím tréninku přijde mi že to odnesla geometrie.

  14. guliii Says:

    Paradni zavod… Nemely byt ty penisy spis nahoru?:D Tak nejak se mi zdalo, ze za ten kotrmelec muze prave onen svesely penis:D teda pardooon, double penis:D
    Krasne souboje o prvni misto, myslim, ze kuci od Merglu na boxove zidce museli rust:D byt to u RBR, tak pri druhem pitu RiciJardoj nepridelaj zase kolo:D

  15. speed Says:

    Maldoblbovi dali vidle co čekat jestli to neudělali schválně.

  16. taurus Says:

    Ad súboje Mercedesu. Nico sa postaral, aby nedošlo ku kolízii. Byť v oboch autách Lewis, dovolím si tvrdiť, že by to skončilo karambolom. Lewis išiel fakt nekompromisne.

  17. speed Says:

    Spekuluje se o mgu h na rb vettela (ne že by mě renault překvapil)

  18. cern0ch Says:

    speed říká:
    7.4.2014 v 10:22

    mgu h …

    to je co?

  19. speed Says:

    Ers MGU h MGU k ne já renaultu nevěřím splacali to narychlo dohromady a tento produkt si dovolují nabízet že jim za to není hanba.

  20. x-o Says:

    rock říká:

    Disciplína se prostě MUSÍ zrychlovat / zlepšovat (nebo alespoň zůstávat ne předchozích hodnotách při stížení podmínek).

    Neustálé zkracování časů na kolo je přece absolutně nerealistický požadavek. Zvyšovat rychlost na rovinkách ani v zatáčkách se donekonečna nedá. Co se týká prvního, s rychlostí ti kvadraticky roste kinetická energie objektu, a buď se snižuje bezpečnost při nárazu nebo zvyšuje hmotnost. Po letech bys měl auta, která jezdí 400 km/h, ale váží tunu, nebo jsou to skořápky pro sebevrahy. A zatáčky jsou limitované zase tím, co snese člověk, ale až tak daleko snad ani není žádoucí jít – s výrazně vyšším přítlakem se z toho stane horská dráha, kde jezdci ani tak moc neřídí, jako se spíš drží.
    Pokud to přeneseme na předchozí hodnoty při ztížení podmínek, tak co jiného, než práve tohle, nastalo? Mají zhruba o třetinu menší množství energie ve formě paliva (na závod i v daném okamžiku – starší auta měla max.průtok paliva okolo 160 kg/h), výrazně nižší přítlak, „pomalejší“ pneumatiky, zpravidla vyšší hmotnost a jezdí v závislosti na dané situaci o 1-5 s pomaleji. To vše na začátku první sezóny téhle sady pravidel, přičemž na rozdíl od minulých sezón (kdy auta zrychlovala až o 2 s za sezónu) dochází i určitému vývoji pohonných jednotek. To se podle mě vyváží menším pokrokem v aerodynamice, ale aspoň 2 s letos určitě dají. Nedokážu pochopit, proč tolik lidí nadává.

    cern0ch říká:

    škoda, že to Meds nenechali dozávodit až do konce…

    Já viděl závod až do mávání šachovnicovou vlajkou a nechápu, o čem mluvíš. Oni potom ještě dávali nějaký přídavek?

    fifo2011 říká:

    odkedy prislo pirelli tak sa na ne proste musi davat pozor

    To ano a taky si myslím, že to bylo přehnané. Ale závody před Pirelli prostě bývaly obecně nudnější, tady v řádu třeba 10-15 let vůbec není na co nostalgicky vzpomínat. A letos jsou pneumatiky jednoznačně odolnější, než loni – Hamilton, který Pirelli spíš kritizoval, po Bahrajnu říkal, jak jel poslední kola úplně na hraně a mohl zase využívat nějaké techniky z motokár. Takže nevidím smysl v kritice pneumatik poté, co nastal krok správným směrem.

    To iste palivo. Kedysi stacilo dotankovat, odkedy sa netankuje, spotreba paliva stupla na vyzname.

    Bahrajn byl opět jako Malajsie – palivo se absolutně nemuselo řešit, všichni byli bezpečně pod limitem. A pokud si myslíš, že dřív se nešetřilo, tak to je nesmysl, nikdo s sebou nechce vozit hmotnost navíc a je jedno, jestli se během závodu tankuje, nebo ne.
    Omezení množství paliva a průtoku v pravidlech není nic jiného, než omezení výkonu, prostě převlečený restriktor turba, který býval téměř všude (kromě začátků), protože zcela neomezený turbomotor je dnes nereálná záležitost. Kdyby tam měli právě restriktor, taky bys prskal, že je to celé o šetření? Mimochodem, kedysi v osmdesátkách se třeba jezdilo i tak, že chvíli závodili a ke konci závodu to tlačili i očima, protože palivo už prostě neměli a dojížděli hluboko pod limitem auta (občas nedojeli vůbec). Chtěl by ses dívat na souboj Hamilton – Rosberg na konci závodu tehdy, nebo v dnešní „šetřící“ době?

    Setrenie motora ? Z komentov inzinierov.

    Takže sám bys to neměl šanci poznat. Ale dobře, pokud ti jen z principu vadí, že nemají pomalu na každé další nastartování nový motor jako dřív, tak na to nemůžu nic říct. Dřív to tak bývalo.

    Presne tolko sa nadavalo na dominanciu RB a je tu este vacsia dominancia mercedesu.

    Zatím spolu jezdci Mercedesu docela vyrovnaně bojují (aspoň bodově, když ne na přímo trati), to je nesrovnatelně lepší, než Vettel v nedohlednu na trati i v tabulce.

    padadu říká:

    Pro me je McLaren taky zklamanim. Vypadali tak dobre pred zacatkem sezony, jeste ta australie, ktera jim tak nejak vzdycky sedi, to umocnila a ted vypadaj zas neslane nemastne. Je to sice o hodne lepsi nez loni, ale zase to bude takovy placani maximalne o treti misto v PK… no ale uvidime, treba ve vyvoji poskoci o vetsi skok nez ostatni…

    Zatím se zdá, že po loňském průseru se až přiliš zaměřili na to, aby nenastal znovu (proto dobrá Austrálie – mohlo by jim sedět i Monako a jiné hrbolatější tratě, i když je zase může srazit celkový přítlak). Prý jim dosud na trati sedí všechno, co vyjde z tunelu, ale dokud neprokážou opak, nevěřím, že nějak zásadně vyladili aerodynamický vývoj a nepřijde brzo zase nějaký problém. Bohužel v tomhle směru asi silně propadli a náprava nepřijde během jednoho roku.

    rock říká:

    – Force India po třech závodech na DRUHÉM místě v PK. Btw Force India zvládla všechny čtyři pitstopy v časech 2.5-2.8s. Tady už definitivně je novej profi tým, se kterým je potřeba počítat

    Tradičně mívají silnější začátky, než konce. Ale daří se jim mimořádně, to jo.

    – Rosbergova strategie: připadalo mi divný ho nechat na trati dýl (když na nových pneu všichni zřetelně zrychlovali) v okamžiku, kdy intenzivně útočil na Hamiltona. Skoro bych řekl, že kdyby Rosberga povolali do boxů o kolo dříve než Hama, tak je vymalováno.

    Asi jo, ale tohle se často v rámci týmu nedělá a pracuje se s tím, že auto vpředu má výhodnější strategii. Tak zvolili druhou možnost založenou na tom, že Rosberg je sice druhý, ale rychlejší a Hamilton ho na měkčích pneumatikách nebude brzdit.

    btw Lewis vyvážel Nica opravdu nekompromisně mimo trať…

    To dělala většina jezdců, jinde by to byla zase záplava trestů. Ach jo.

    – často se zastávám Maldonada, ale že by mi to ulehčoval, to se říct nedá…

    Co naděláš, je to Kokot.

    guliii říká:

    Paradni zavod… Nemely byt ty penisy spis nahoru?:D Tak nejak se mi zdalo, ze za ten kotrmelec muze prave onen svesely penis:D teda pardooon, double penis:D

    Bylo to spíš zadní kolo o přední, nos by ho tak nevyhodil.

    cern0ch říká:

    mgu h … to je co?

    Přeměna kinetické energie turbodmychadla na elektrickou a naopak.

  21. rock Says:

    x-o říká: 7.4.2014 v 12:51:

    ad nadávání na rychlost:
    už nenadávám :-). Všichni našli v Bahrajnu rychlost mnohem rychleji, než jsem čekal (nebo jim jenom sedělo to, že se v BAH jelo večer a neměli problémy s chlazením motoru a přehříváním pneu?) a pár desetin za daných podmínek jsem schopen akceptovat.

    ad souboj Lewis vs Nico:
    dokonce ani tady nenadávám, byť Lewise nemusím. Ze souboje jako takového mám radost. Jenom souhlasím s tím, co napsal kolega taurus v 10:16. To, že se Mercedesy nevyřadily navzájem, nebylo zásluhou Lewise. Na to, že jsou týmoví kolegové, to bylo na ostří nože.

    ještě doplním to, co mi až v Bahrajnu docvaklo a asi to letos bude běžné: změna distance o 0.5-1.0s na kolo mezi dvěma bojujícími piloty bude často spočívat jenom v aktuální využitím hybridu a klidně se to během dalšího kola může otočit zpátky.

  22. fifo2011 Says:

    x-o říká:
    7.4.2014 v 12:51

    Takže nevidím smysl v kritice pneumatik poté, co nastal krok správným směrem.

    ja som to hodnotil v kontinualnom pohlade tejto ery, nie minula sezona vs terajsia.

    nikdo s sebou nechce vozit hmotnost navíc a je jedno, jestli se během závodu tankuje, nebo ne.

    no nemyslim ze je to tak uplne pravda. je rozdiel ci vezes 2 kila naviac alebo co ja viem 20 kil naviac. To uz urcite zavazi.

    Chtěl by ses dívat na souboj Hamilton – Rosberg na konci závodu tehdy, nebo v dnešní “šetřící” době?

    na to zial neviem odpovedat. Dobu „tehdy“ skoro vobec nepoznam. Prisiel som o vela ci ani nie?

    Zatím spolu jezdci Mercedesu docela vyrovnaně bojují (aspoň bodově, když ne na přímo trati), to je nesrovnatelně lepší, než Vettel v nedohlednu na trati i v tabulce.

    ano a nie. lepsie v tom ze su boje v ramci mercedesu, co sa v ramci RB nebojovalo. Horsie v tom ze dominancia mercedesu je vacsia ako dominancia RB.

  23. cern0ch Says:

    pro Ondru: no já jsem tedy očekával, že Nico na žlutých nových zkusí víc na tom konci závodu, než zkusil, teoreticky měl Hama na bílých dát – Nico něco zkusil asi šest kol před koncem a pak se „uklidil“ na rozpětí 0,5 – 1s za Hama a byl konec – z toho důvodu soudím, že Mercedes nenechal souboj dobojovat … těžko říci – na trati se toho dělo tolik, že Nica už za Hamem neukazovali – z toho moje odvození toho, že týmovka rozhodla a mediím se pak podávalo něco jiné …

    jinak musím uznat, že mě včera ta absence rychlosti již tolik neiritovala, v závodě je spousta míst, kde dochází k útokům a kde se to v předešlé době nedělo, včera mi ten závod přišel opravdu velmi zábavnej, snad to bude pokračovat i nadále … navíc jsem zjistil, že si panko Diaz stěžoval na (ne) rychlost aut a s ním tedy sdílet názor zásadně nemohu … děkuji za to vyjasnění mgu h – stále si na to nemohu zvyknout, musím to nějak přejmenovat, toto je hodně odosobněný název, to vypadalo, že tam vypadla nějaká písmenka 🙂

  24. fifo2011 Says:

    Otazka do plena.
    Cim to bolo ze australia + malajzia taka vyslovena zyvacka a bahrajn priniesol celkom zaujmave preteky. Nahoda? Profil trate?

    Bahrajn zvyraznil vyhodu mercedes motorov. Domnievam sa ze je to dane profilom trate. Dlhe rovinky a pomale zakruty kde potrebujete hlavne kvalitnu trakciu.
    Cize podobne to bude napr v Monze a Singapure?

    cern0ch říká:
    7.4.2014 v 11:56

    clovece ty nevies co je to mgu h ?
    si hovoris fanusik ?

  25. cern0ch Says:

    btw když vyžaduje řízení F1 více kombinací využítí jízdních režimů a použití zdrojů energie – navíc s nižší rychlostí nejsou taková přetížení – nastal čas posadit do kokpitu ženu, ženy umí daleko lépe dělat víc věcí najednou + stíhaj u toho ještě mluvit … to je téma pro bossy stájí … jinak bych řekl, že se formuje silný dvojblok Reds+RB a že budou tahat za nitky, aby byly změny … jinak se mi líbí ten taurusův post o tom MonteBlábolení, že maj rozhodovat podle Reds ty motory a né aero, že to nejsou letadla – a jen se dá šance motorům, ukáže se, že Rudí to zase nezvládli … se jim nějak krátí možní viníci neúspěchů – aby to nakjonec nezačali házet na Diaze … panko Diaz – to je smolař, kam se na něj hrabe Massa … :))

  26. george43 Says:

    Právě běží na Fandovi záznam z Bahrainu 14:40 až 16:20

  27. cern0ch Says:

    fifo2011 říká:
    7.4.2014 v 14:47

    jsem letos silně nepřipraven, už takhle kloužu léta po povrchu a teď tohle mega hů – mi to přišlo, že se vysypalo pár písmen pryč – pan hlásič v insolvenci jedním krokem venku – taky v TV nic nevysvětloval … tak to neřeším, soustředím se jen na pocity 🙂

  28. cern0ch Says:

    jsem to včera stihl tak tak koukat, ona to nedávala Nova, jen Fanda – vždy si navolím ještě slovenskou TV a když je na Nově reklama, tak přecvakávám na SK, kde nemají reklamu … a na SK TV to včera vůbec nedávali (?) … jak je to možné, budem koukat brzy na stream, ne?

  29. rock Says:

    cern0ch říká: 7.4.2014 v 14:45:

    Měl jsem za to, že poslední vážnej útok Rosberga na Hamiltona přišel někdy 3 kola před cílem, ale možná si to ve smršti dojmů 🙂 nepamatuju přesně…

  30. rock Says:

    rock říká: 7.4.2014 v 15:11:

    … ale i kdybych si to pamatoval blbě, tak jistý je, že po tom „uklidňujícím hlášení“ od Mercedesu to Nico na Lewise zkusil ještě několikrát a to je něco, co jsem nečekal ani náhodou…

  31. cern0ch Says:

    rock říká:
    7.4.2014 v 15:18

    no ukazovali souboj pár kol po restartu za SC – to bylo moc pěkný, fakt dospělej souboj – a pak najednou půl sekunda, hned sekunda rozestup … přitom bych řekl, že z pitu telefonovali Hamiltonovi, když jezdil za SC, aby v poklidu ustál ten souboj, tj. imho ho upozornili, že Nico zaútočí a bude mít rychlejší pneu, tak aby neblbnul jsem to pochopil … jako že bílé nebyly o tolik pomalejší – to asi nebyly, ale pět kol před koncem to imho Nico zabalil … už žádnej útok … ani to už kamery nebraly, tak usuzuji, že to jen dokroužil …

  32. stráťa Says:

    fifo2011: Mě ani austrálie ani Malaisie jako zívačka nepřišli,
    Myslím že za velkou část kritiky letošní sezóny může tradiční konzervatismus všech lidí kolem F1, prostě k tomu přistupovali s očekáváním „bude to stát za hovno“ tak dlouho až si to vsugerovali a pak se nudily u závodu kterej vyloženě špatnej nebyl.

  33. x-o Says:

    rock říká:

    Všichni našli v Bahrajnu rychlost mnohem rychleji, než jsem čekal (nebo jim jenom sedělo to, že se v BAH jelo večer a neměli problémy s chlazením motoru a přehříváním pneu?) a pár desetin za daných podmínek jsem schopen akceptovat.

    Bahrajn je podle mě „výhodný“ pro letošní auta sám o sobě – rozdíl v přítlaku se neprojeví tak moc, jako jinde. A večerní relativně chladné podmínky taky určitě pomohly. Tipoval bych, že běžnější budou spíš ty 2-4 s na kolo. Zajímavá by mohla být Kanada, tam bych čekal minimální ztrátu.

    fifo2011 říká:

    ja som to hodnotil v kontinualnom pohlade tejto ery, nie minula sezona vs terajsia

    V tom případě mi přijde logická reakce ve smyslu dobře, ale málo.

    no nemyslim ze je to tak uplne pravda. je rozdiel ci vezes 2 kila naviac alebo co ja viem 20 kil naviac. To uz urcite zavazi.

    Vždyť nejde o to, co s sebou kdo vozí navíc, ale o to, nakolik využívá možnosti auta. A tohle v principu tankování nijak neomezuje. Výjimku tvoří jen případy, kdy spotřebu špatně odhadli, ale obecně platí, že když se šetřilo, tak z důvodu, aby se do cíle dostali rychleji.

    Horsie v tom ze dominancia mercedesu je vacsia ako dominancia RB.

    Jestli mají náskok sekundu nebo dvě pro mě už není moc velký rozdíl. V obou případech jsou mimo dosah.

    Cize podobne to bude napr v Monze a Singapure?

    Spíš ano, ale na druhou stranu je Monza extrémně citlivá na to, jak se povede speciální aero sada daného týmu. Letos by ta citlivost neměla být tak velká, ale uvidíme. A Singapur je zase hodně nerovný, to může taky rozložení sil měnit.

    cern0ch říká:

    no ukazovali souboj pár kol po restartu za SC – to bylo moc pěkný, fakt dospělej souboj – a pak najednou půl sekunda, hned sekunda rozestup …

    0,5 s je těsný kontakt, při tomhle rozestupu probíhaly ty souboje. A na 1 s to spadlo tak poslední 4 kola, to už za sebou měli cca 10 kol závodění. Předpokládám, že Rosbergovy pneumatiky už jednoduše měly to nejlepší za sebou. Média (a diváci v některých štastnějších zemích) sledují mnohem více rádiové komunikace, než se dostává do toho klasického vysílání a nevěřím, že zrovna Mercedes by to dokázal takto vycenzurovat, když se to nikomu jinému nedaří a sračky typu Vettelova rozčilování v Austrálii zanedlouho stejně vyplavou.

    stráťa říká:

    Myslím že za velkou část kritiky letošní sezóny může tradiční konzervatismus všech lidí kolem F1, prostě k tomu přistupovali s očekáváním “bude to stát za hovno” tak dlouho až si to vsugerovali a pak se nudily u závodu kterej vyloženě špatnej nebyl.

    Přesně tak, jenom bych to nenazýval jako konzervatismus, tohle je něco horšího. Bernie, Newey, Alonso a další ze sebe sypou hromady hoven a typický přístup asi je, že když to říkají oni, tak to musí být pravda. Taky musím zmínit studio před F1 na Fandovi, které jsem měl dnes to „štěstí“ shlédnout. Raději to ani nebudu komentovat globálně, ale zaujala mě věta typu „FIA si zase vymyslela…“, která logicky implikuje „FIA kurví F1“. Pak reportáž o sabotážních praktikách RB a Hamiltonově svatbě. Co tím chtějí říct? Přátelé pozor, za chvíli se budete moct podívat na sport, který je prohnilý skrz na skrz? Co si z toho má odnést člověk, který se jen o víkendu chce podívat na závod a nijak hlouběji to neřeší?

  34. stráťa Says:

    x-o: Já už pár let bere Novu/fandu jako poslední možnost před variantou nesledovat vůbec. Cokoliv včetně nepříliš kvalitního streamu na netu je pro mě lepší možnost.
    O co jsem přišel?

  35. payos73 Says:

    Méně kvalitní streamy jsou už jen na portálech typu sportlemon.tv , hahasport.tv atd.

    Přitom se ke Sky Sportu dá dostat ve skvělé kvalitě , full scren bez kostiček , prostě obraz jako víno.

    A to si stačí jen nainstalovat program ACE STREAM (obdoba VLC Playeru) – před tréninkem , kvalifikací , závodem , zajít na stránky Wiziwig.tv , najet do poddsložky F1 , kliknout na požadovanou tv stanici a můžete fandit při skvělém obrazu v podání kluků ze Sky Sportu!

  36. padadu Says:

    cern0ch říká:
    7.4.2014 v 15:06
    ale jo, davali to na slovenskym fandovi dajtovi, tusim.

  37. x-o Says:

    stráťa říká:

    O co jsem přišel?

    Zrovna tobě by se mohlo hodně líbit právě to pojednání na téma Red Bull sabotuje svého druhého jezdce s motivem Akta X. Trochu jsem přeskakoval, ale i za těch cca 10 min se mi z toho dělalo nevolno. Sračka na sračku no. Richtr na závěr v tom kontextu působil extra seriózně a odborně.

  38. x-o Says:

  39. stráťa Says:

    x-o: Krásný, takle si člověk teprve uvědomí obludnost některých okruhů. Už třeba Monza nebo starej Hockenheim jsou obrovský ale proti Nurburgringu jsou pořád malý.
    Nemluvě o Sneffel mountain course, i když to možná není úplně fér srovnání, tam se myslím nikdy nejely závody na víc kol.

  40. padadu Says:

    závody F1 na tom Avusu, to by bylo zajimavy 🙂

Komentáře nejsou povoleny.